Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
1.4.2021, Jan Vítek, aktualita
Chuck Robbins, CEO společnosti Cisco, v rozhovoru pro Yahoo Finance Live uvedl, že dle jeho názoru bude nedostatek počítačových čipů dlouhodobý a přetrvá déle než rok. Horší je už jen to, že s Robbinsem souhlasí i nový šéf Intelu. 
honza1616 (3661) | 4.4.202114:37
to vím i bez odborníků že současný krize potrvá ještě dlouho

poptávka po čipech neopadá, dokonce ani nestagnuje, naopak stále stoupá
a v příštích letech to bude jen horší a horší, všechno se modernizuje, zavádí se 5G, IoT, automobilky instalují do aut taky čim dál víc čipů

dopady nedostatku v polovodičovém průmyslu začnou kulminovat až praskne krypto­-bublina, každopádně to bude až tak za rok,
jenže jak říkám, problémy budou jen kulminovat, poptávka sice přestane stoupat, tlak na výrobce se sníží protože už nebude třeba vyrábět velké množství GPU s velkou plochou čipu,
ale potřeba vyrábět obrovské kvanta čipů zde zůstane a rozhodně se objednávky a produkce nebudou vracet do stavu před 2 lety !!!

za ten rok až 2 roky tou dobou přibude dalších xxx věcí které budou vyžadovat k fungování nějaké čipy

poptávka po čipech roste exponenciálně
když se sníží produkce GPU, tak si výrobu zaberou jiné firmy

nemyslím si že by TSMC ,Samsung a Intel mely mít strach z případného nevyužité svých továren,
minimálně Intel pokud by nedokázal v budoucnu využít plnou produkci svých továren, tak jednoduše může začít zase se zakázkovou výrobou, což je i tak v plánu podle Gelsingera
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 4.4.202116:20
Intel měl bohužel kopik let problém s CEO. Otellini se na to vykašlal ze zdravotních důvodů. Krzanich následně zažil tučné roky. Konkurence mu byla fu­(c­)k, vlastní výroba mu mohla být také fu­(c­)k.. Inu, a jelikož to fugovalo, nebyl důvod, proč měnit otáčení kliky ­"pokroku­" a místo toho se stačilo věnovat prstění sekretářky. ­(nic proti, též jsem dělal. Pokud jsou oba dospělí a dělají to dobrovolně a ještě jim to přináíší potěšení, fakt čistě soukromá věc. Jenže pak přišel Swan. Místo aby začal tlačit na technologický přístup, tlačil na PR a dividendy.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1521) | 2.4.202112:33
Sem zvědavej, jestli naše vláda zvedne hozenou rukavici a obnoví závod Tesla.
Mohli by dělat procesory, třeba jen nějaké starší 25nm.
Odpovědět0  2
RadecekH (810) | 2.4.202116:04
A proč by to měla dělat vláda?
Odpovědět0  0
Bison (826) | 1.4.202116:54
pre firmy Samsung, Intel, TSMC a iné, nastali skutočné hody, kto nemá továrne , tomu zostanú z koláča len omrvinky. Elon by zas mohol prisypať $ do BTC nech padne hranica 100 000.
Odpovědět0  0
RadecekH (810) | 1.4.202118:59
Ono to s těmi hody není tak jednoduché. Tyhle firmy teď musí masivně investovat. A je otázka, jestli to nepřeženou a za pár let tu nebude doba, kdy se budou podbízet cenou, aby ty své drahé fabriky dokázaly vytížit.
Tohle už jsme totiž v minulosti několikrát viděli u výroby pamětí. Jejich nedostatek nastartoval výrobu a následoval prudký propad ceny a stagnace.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 1.4.202120:49
Ano, v zásadě máš pravdu, ale myslím, že to pěkně dlouho nehrozí. Tedy rozhodně ne, dokud je ASML jediným výzrobcem EUV strojů a dokud vyrobí ročně 50 kusů. A za druhé, poptávka čipů zdaleka nedosáhla vrcholu. Automotive, IoT, AI... Vše to vyžaduje xy čipů. A jako bonus konektivitu, čili posilování wifin. BTSek atd. Dohromady obrovská spotřeba čipů.
Odpovědět0  0
Dzambor (38) | 2.4.20212:49
Pravda, stačí vidiet v automotive koľko riadiacích jednotiek pribúda ­(adaptive tempomat, navi, system, ECM, prevodovka, jednotka bagov a dalsich asi 30­-50 riadiacich jednotiek pomaly v kazdom aute.
Odpovědět0  0
snajprik (1592) | 2.4.20216:50
Tiež to vidim na to že ta moja GTX1060 bude ešte musieť zopar rokov vydržať. Hlavne sa smejem že na bitcojne pekne vydieť naš ekonomicky system na svete, nič neprodukuje len stratu, spotrebuvava obrovske množstvo energie a prostriedkov, a aj tak sa finančne oplati od kial tam idu do toho tie miliardy že sa to ešte nezosypalo?
Odpovědět0  0
RadecekH (810) | 2.4.20217:21
Poptávka po čipech nedosáhla vrcholu ani nikdy v minulosti. Poptávka roste pořád a výrobní kapacity rostou taky pořád. Tedy nejde o to, jestli poptávka roste, ale o to, jestli kapacita výroby neporoste proti poptávce moc rychle.
Jestliže TSMC investovala za minulé tři roky jen něco přes 40 miliard dolarů a za další tři roky chce investovat 100 miliard dolarů, je to skok, který nárůstem spotřeby čipů nevysvětlíte. V minulosti třeba klasická PCčka měla na desce stovky čipů. Dneska, když se podíváte na notebookovou desku, je jich tam jen pár. Podobně se zjednodušují i třeba mobily.
Velká část čipů z jiných oblastí nepotřebuje být složitější. Dělají nějakou konkrétní činnost a pokud je přenesete na lepší výrobní proces, zmenšíte jejich velikost.
Navíc se dá očekávat, že prudce porostou v horizontu let výrobní kapacity v Číně. A s velkou pravděpodobností odeberou nějaké zákazníky stávajícím výrobcům. Z mého pohledu přesycení trhu celkem hrozí. Těch investovaných 100 miliard od TSMC se totiž na trhu projeví až za 3 až 5 let. A další roky budou ty nově postavené fabriky chrlit křemík, aby se zaplatily.
Odpovědět0  1
laren (231) | 2.4.202123:48
Jsem zvedav, zda v blizke budoucnosti kvuli neustale rostouci spotrebe spise nedojdou nejake zdroje ­(cenne materialy­) nebo jejich cena kvuli nedostatku prudce nevystreli nahoru...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 3.4.20210:22
JE to docela dobře možné. už teď je problém s pryskyřicí potřebnou k pouzdření, napájecími obvody, pameťmi atd. ­(Pravda, paměť je jen další čip­) A pak je tu politika. Netuším, jak moc se podílí na výrobě přímo elektroniky, ale Čína produkuje v něterých případech i 100% světové produkce vzácných prvků. A pokud amíci nepřestanou s lumpárničkami typu sankce proti Huawei, tak se může dost snadno stát, že na lehká a výkonná sluchátka s neodymiovými magnnety budeme muset zapomenout. ­(ano, žádná blokáda a sankce nikdy nefungují na 100%, ale podnikání v číně funguje poměrně unikátním způsobem a myslím, že by to HODNĚ zkomplikovalo získávání zmíněných materiálů.)
Odpovědět0  0
Neverminde (366) | 3.4.202111:00
Tady jde o to ze az opadne krypto opadne i poptavka na cipy. Tak ohromnou poptavku po cipech jsme dlouho nezazili ani pred Covidem. A vime samozrejme cim to je. Lidi jsou doma auta se taky moc neprodavaj. Tak ze asi tak.­(Nnei to ani tak covidova krize,ale spis financni.)
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 3.4.202112:22
Těžko. NV hrdě oznámila, že zatím dodala na trh asi 8 nebo 9 milionů grafických karet řad 3xxx. ­(nedávno o tom byla aktualizta, teď se mi jí nehce znovu hledat­) Což je +­- BĚŽNÁ produkce NV. To fakt současnou krizi, kdy je nedostatek naprosto všeho nezpůsobilo.
Odpovědět0  0
laren (231) | 3.4.202122:39
Doma jsou vesmes jen matky, co maji male skolaky, pripadne nakazeni v karantene­/izolacce. Vetsina lidi stale chodi do prace. Nevim jak vy, ale ja moc lidi, co by nemeli PC, tablet, TV, mobil nebo nejakou konzoli apod. neznam. Pochybuju, ze by to bylo v jinych zemich nejak zasadne jinak. A ti, co tohle nemeli, tak to nebudou mit nejspis nadale, protoze na to proste nemaji dlouhodobe penize. Tim nezpochybnuji, ze spotreba po elektronice, alkoholu atd. vzrostla, ale ze by to bylo nejak dramaticky...Napr. prodej aut naopak klesl a tam je spotreba cipu taky docela slusna. Jak moc se na celkove situaci s cipy podili kryptomanie ­(mel jsem za to, ze ta ovlivnuje hlavne dostupnost graf. karet­), netusim. Duvodem bude spise kombinace vice faktoru, zdaleka nejen o neco vyssi spotreba.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.